fbpx

Big names of BOL upset over NYT scandalous story, other media groups gloating over it
بول ٹی وی، آغاز سے پہلے اختتام کی طرف گامزن؟

اردو کیلئے یہاں کلک کریں

By Kiran Bokhari

Islamabad (Pakdestiny) Big names in journalism like Azhar Abbas, Iftikhar Ahmed and Kamran Khan are upset on the report of the New York Times that accused the BOL media Group owners (the Axact company) of making millions of dollars by “selling fake degrees by setting up fake institutions”. 

The social media today was swarmed by the New York Times’s report –  Fake Diplomas, Real Cash: Company in Pakistan Profits.  Although the

Axact denied the allegations but those joined the BOL are very upset thinking this scandal will leave a bad impact on the media group (BOL). “The BOL media group may not be able to repair the damage done by the NYT report,” many believe.

On the other hand, Azhar Abbas, Kamran Khan and Iftikhar Ahmed, big names of BOL, are upset over the development. The BOL management is also consulting them how to adopt damage control measures.

The other media groups especially Geo is gloating over the development and hoping that Abbas, Iftikhar or Khan may return to their parent group.    One thing is for sure, the NYT’s report has enormously damaged the BOL. Things will never be the same again.

Those joined the BOL after quitting their media organizations are wishing that this scandal does get the eye of the government especially the FIA. Once the government launched investigation into this venture who knows BOL venture is closed before its launch. – Pak Destiny

نیویارک ٹاَئیمز میں چھپنے والی رپورٹ جس میں کہ ایگزیکٹ، بول میڈیا گروپ کے مالکان، کے اوپر انتہائی سنگین الزامات لگائےگئیے ھیں جس میں کہ بتایا گیا ھے کہ ایگزیکٹ کمپنی جعلی ڈگریوں کی فروخت کی میں ملوث ھے جس کی مد میں اس نےجعلسازی کر کے لاکھوں ڈالر کمائے ھیں – اظہر عباس، افتخار احمد اور کامران خان جیسے صحافت کے بڑے نام اس پوری صورتحال سے کافی پریشان ھیں –

اگرچہ یگزیکٹ نے الزامات کی تردید کی ھے لیکن بول میڈیا گروپ (بول) کو جوائین کرنے والے یہ سوچ رھے کے اس سکینڈل سے ٹی وی کی شہرت پر منفی اثرپڑے گا اور یہ رپورٹ یقیناً ایک منفی اثر چھوڑ ےگی – جبکہ یہ خیال کیا جا رھا ھے کہ “بول میڈیا گروپ NYT کی رپورٹ کی وجہ سے ہونے والے نقصان کا ازالہ نھیں کر پائے گا ” –

دوسری طرف بول کے بڑے نام، اظہر عباس، کامران خان اور افتخار احمد، ، اس ساری صورتحال سے پریشان ہیں. جبکہ بول انتظامیہ بھی اس صورتحال پر قابو پانے کے لیے ان سے مشاورت کر رہا ہے.

دیگر میڈیا گروپوں خاص طور پر جیو کو امید ھو چلی ھے کہ شاید عباس، افتخار یا کامران خان جیو کو دوبارہ جوائین کر لیں. مگر ایک بات تو یقینی ھے کہ نیویارک ٹائمز کی رپورٹ کی وجہ سے بول کو بھت زیادہ نقصان پہنچا ہے.

جن لوگوں نے بول کو جوائین کیا ھے ان کا خیال ھے اس چیز کی ایف آئی اے سے تحقیقات ھونی چاہیے – ایک دفعہ اس سارے معاملے کی تحقیقات شروع ھو گیئں تو یہ بھی ھو سکتا ھےکہ بول ٹی وی شروع ھونے سے پہلے ھی بند ھو جائے

Here is NYT story

Fake Diplomas, Real Cash: Company in Pakistan Profits

Axact Response:

Responding to the New York Times’ (NYT) article, Axact issued an official response on its website, terming the story “baseless”.

“Axact condemns this story as baseless, substandard, maligning, defamatory and based on false accusations and merely a figment of imagination published without taking the company’s point of view. Axact will be pursuing strict legal action against the publications and those involved,” said the company’s response.

They also claimed local media groups Jang and Express were running a “defamation campaign” against Axact and Bol.

The response also alleged that Declan Walsh had devised a “one-sided story” without taking any input from the company.

“A last-minute, haphazard elusive email was sent to the company demanding an immediate response by the next day to which the attorney for Axact responded.”

The response also stated that, “in an exemplary display of poor journalistic skills and yellow journalism, the writer quoted references from several imaginary employees to corroborate accusations made out of thin air.”

Aside from the release of its main report, NYT also published a separate post titled “Tracking Axact’s Websites” which listed “the sites for fictitious high schools and universities” that Axact is said to be running.

Explaining its investigation, the report stated that, “Some of the details came from interviews with former employees of Axact, who identified roughly 50 sites, along with servers used by the company and blocks of custom website coding it developed. Starting from the list of employee-identified sites, The Times scoured the Internet for other sites that included similar technical details, servers, content and supporting links. More than 370 sites included at least some of those identifying components”

2 Opinions given on this story

Your Opinion is Valuable

2 Opinions

Popular Posts